Eikes!

THE-BOILED-EGGS-DIET
Nope, geen interesse!

Eigenlijk lust ik geen eieren. Ok, als kind at ik wel graag spek met eieren, of een omelet met creatieve invulling (met kaas was wel een favoriet), en een spiegelei heb ik wel leren appreciëren. Maar zelf zal ik niet gemakkelijk een ei gebruiken als hoofdingrediënt voor een gerecht voor mezelf bedoeld. De spek met eieren ging me eerlijk gezegd eerder om de spek en omelet met kaas om de kaas zelf (ik ben een kaas addict).

Daarenboven ligt dat altijd zo zwaar op de maag, dus reden te meer om te testen of mijn darmen me wel dankbaar zijn om mijn eierinname of ze zich ook daartegen verzetten (en dan hebben we het nog niet eens over welk bestanddeel dan schuldig zou kunnen zijn aan het overprikkelen van mijn darmen). Dus eieren staan mee op het te vermijden vervangen lijstje.

Maar net als melk (hierover later meer), zitten eieren toch in heel veel gerechten die ik graag eet. Macarons, meringue, broodpudding, pannenkoeken, cake, mayonnaise, pasta, … Enfin, je snapt het wel. Dus ik zat al geruime tijd met een dilemma, en wou eigenlijk al heel lang van dat ei als ingrediënt vanaf. Gezien de reden voor het gebruik van ei als bestanddeel voornamelijk functioneel is van aard, heb ik dus ook al een tijd nagedacht over welke andere voedingsmiddelen de taak van ei in bepaalde gerechten kan overnemen. Eieren worden vooral gebruikt voor vochtigheid van een gerecht, om het te doen rijzen of voor de binding.

banaan
Minions would love my bread and butter pudding.

De eerste aanpassing die ik maakte, was in mijn recept voor broodpudding. Ik vervang daar het ei met rijpe banaan. Het resultaat is (quasi) hetzelfde, met als added bonus dat ik nu helemaal geen suiker moet toevoegen. Want banaan is verdomd zoet. Maar dat was een gemakkelijke oplossing. Ik heb lang nagedacht over hoe ik in hemelsnaam ei zou kunnen vervangen in recepten zoals cake of macaron. Daarin vind ik vooral het rijzen belangrijk. En banaan wil daar toch niet echt in meewerken, want opgeklopt krijg je dat toch niet echt… Behalve in een milk shake of zo.

Dus, back to the drawing board. Ik had mijn recept voor broodpudding al geperfectioneerd, maar verder kon ik niet helemaal weg met eieren. Dus heb ik gezocht en rondgevraagd naar andere eiervervangers. Blijkt dat er wel heel veel zijn! Het meest

aquafaba
En toch ziet het er lekker uit!

belovend leek me wel aquafaba (vocht van kikkererwten), dus ging ik meteen aan het werk. Ik ging naar de winkel en kwam thuis met enkele potten kikkererwten. Die liet ik allemaal uitlekken en van de kikkererwten zelf maakte ik hummus (ik kon het toch moeilijk weggooien?). De aquafaba zelf kon blijkbaar perfect ingevroren worden, en die ging dus in een ijsbloktray de vriezer in. Intussen zijn die ingevroren blokjes gedoemd om ten eeuwigen dage in mijn vriezer te zitten, nog voor ik het ooit heb kunnen uittesten. Want wat blijkt?

Aquafaba
Geloof me vrij, er waren méér kikkererwten nodig voor dat volume vloeistof!

 

Kikkererwten moeten gemeden worden bij een low-FODMAP dieet.

Dus nu heb ik een shitload aan hummus in de vriezer staan waar ik ook niet aan mag komen. En nog kikkererwtenmeel wat ik niet kan gebruiken, maar dat is een verhaal voor later.

Dus ik moest terug op zoek naar een eiervervanger. En zo kwam ik via deze, deze, deze en deze links op andere ideën. Voor de volledigheid, som ik ze hieronder op. Voor hoe je deze kan maken of hoe je ze moet gebruiken, geven de links zelf meer uitleg. De opties die doorstreept zijn, zijn vervangers die ik niet mag gebruiken.

  • bakpoeder
  • olie (vinden mijn darmen niet leuk)
  • banaan (te zoet)
  • tahin
  • lijnzaad
  • chiazaad
  • kikkererwtenvocht (aquafaba) (high FODMAP)
  • agar agar (vieze smaak, muffins mislukten)
  • appelmoes (high FODMAP)
  • gepureerde pruimen (high FODMAP)
  • (plantaardige) yoghurt (dierlijke zuivel moet ik mijden, evenals soja. Andere plantaardige yoghurt is moeilijk te vinden en te duur om het als eivervanger te gebruiken)
  • geplette (zoete) aardappel (gewone aardappel mag, zoete aardappel is high FODMAP)
  • arrowroot
  • broodkruim (ik moet helaas ook alle graansoorten mijden, en daarvan is brood vaak gemaakt – om die reden zal broodpudding dan ook een tijdlang niet meer op mijn menu staan T_T )
  • (gekookte) havermout (staat niet als high FODMAP, maar ik krijg wel gemakkelijk last van havermout)
  • (gekookte) rijst (zelfde als havermout)
  • bruiswater
  • tofu (gemaakt van soja, moet ik mijden)
  • No-Egg eivervanger

Er zullen er waarschijnlijk nog wel zijn die ik niet heb vermeld. Maar dit lijstje vond ik al lang genoeg worden. De doorstreepte vervangers mag ik niet gebruiken, de schuin gedrukte heb ik getest maar zijn niet mijn ding. In vet gedrukt is wat er overblijft, maar hieronder nog eens een samenvatting van de overgebleven vervangers:

  • bakpoeder
  • tahin
  • lijnzaad
  • chiazaad
  • arrowroot
  • bruiswater
  • No-Egg eivervanger
Eivervangers
Selectie van eivervangers die mijn voorraadkast rijk is, en waarvan mijn darmen geen eigen leven gaan leiden.

Dat is nog redelijk veel keuze. En hier staan ze ook nog even uitgestald (dat mijn soda stream mee op de foto staat, is puur toeval. Enige ontbrekende hier is chiazaad. Banaan gebruik ik nog wel, maar dan liefst voor gerechten die wel wat zoet mogen zijn).

no egg
De magische mix!

 

 

De meest belovende daarvan, als ik op de foto’s van de verpakking moet afgaan, is de No Egg eivervanger. Zo’n klein doosje zou het equivalent zijn van 66 eieren (uiteraard gemengd met water, zoals de achterkant van de verpakking instrueert), en heeft me in de natuurwinkel €3,85 gekost.

 

 

tummy friendly
66 eitjes begot! En het zou lief zijn voor mijn buikje, ik ben benieuwd…

Dat komt neer op zo ongeveer €0,06 per “ei”, wat toch een pak goedkoper is dan de kippeneitjes die in de supermarkt worden verkocht. En je hebt geen uitpuilende vuilnisbak vol eierschalen (al zullen er wel manieren zijn om deze te verwerken op een of andere manier zodat je minder afval overhoudt)!

Nu ben ik enkel benieuwd of het werkt, en of het een eivervanger is die ik mag blijven gebruiken. Vanavond ga ik, na alle mislukte batches, opnieuw proberen muffins te maken met amandelmeel. Waarom amandelmeel en geen gewone bloem? Dat is een andere zoektocht die in de volgende blog wordt toegelicht. En dan breng ik meteen verslag uit van mijn resultaat! Stay tuned!

Geef een reactie

